The Prestige


Det är nästan svårt att säga vilken genre The prestige tillhör, men om jag ändå skulle göra ett försök skulle jag nog säga: Drama. I korthet kan man säga att filmen handlar om två män som båda försörjer sig som trollkarlar. I början arbetar de tillsammans, men när deras kvinnliga assistent, som även är en av männens fru, avlider, uppstår en djup konflikt. Under filmens gång försöker de ständigt förstöra för varandra och sabotera varandras kariärrer. Mot slutet händer det en hel del obegripliga saker och människor dör. Somliga "återuppstår", andra gör det inte.

I början känns filmen väldigt lovande och intrigen är begriplig. Men jag tycker egentligen filmen är för lång, och det krävdes två försök för att jag skulle orka se hela. Något som verkligen förstör The prestige är själva slutet, där det mesta blir overkligt och filmen går från drama till sci-fi. Det hade varit mycket bättre om filmen bara slutat någonstans i mitten och låtit de döda förbli döda, utan några mystiska återuppståndelser!! Alltså är det ingen film jag rekommenderar, trots minst fem välkända skådespelares insatser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0