Hannibal



Alla som någon gång sett en skräck/thrillerfilm vet att de är de psykologiska filmerna som är läskigast. Självklart är det obehagligt att titta på Saw & liknande massakerfilmer. Men de är så extremt blodiga och har ibland rätt tveksamma effekter, så de känns inte trovärdiga på samma sätt. Det mänskliga psyket är mycket mer skrämmande! Speciellt om man likt mig tycker att psykiska åkommor är bland det läskigaste som finns...

Hannibal är en uppföljare till klassikern "När lammen tystnar", närmare bestämt den andra av flera uppföljare. I filmen är Dr. Hannibal Lecter återigen på fri fot och han jagas nu främst av tre personer; Ett av sina offer, Mason, Agent Clarice Starling samt den italienska polisen Pazzi.

Jag gillar den här filmen, precis som dess föregångare och den är en värdig uppföljare. Själva handlingen är spännande och den är så där psykiskt skrämmande. En sak som irriterar mig dock är att Starling spelas av en annan person än tidigare. Det är få saker som är så jobbiga som när man byter skådespelare på en huvudperson. Annars tycker jag att Hopkins spelar sin roll väldigt bra, Hannibal både obehaglig och oförutsigbar karaktär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0