Att tänka bort sitt sockersug

För någon dag sedan läste jag en artikel i tidningen Söndag där de berättade om en metod för att minska eller kanske helt bli av med sitt begär efter sött. Eftersom jag själv befinner mig lite i sockerknarkarens halvt underbara värld, är det alltid intressant att läsa om olika sätt att bli av med problemet. Just den här texten baseras på forskning, som tydligen visar att man ska kunna "tänka bort" sitt begär efter socker & dylikt. Idén är att man istället för att äta den där kakan eller godisen, bara ska visualisera att man gör det, alternativt bara intensivt tänka på det man suktar efter. Denna handling ska sedan göra att man på något sätt blir mätt eller åtminstone mindre sugen på det man från början så gärna ville ha.

Personligen känner jag mig en aning skeptisk till att detta verkligen skulle fungera i praktiken. Möjligen kan jag föreställa mig att det intensiva tänkandet på den sockerhaltiga produkten gör att man börjar fundera över varför man egentligen vill ha den. Ju mer man sedan tänker på skaen inser man nog att det inte finns någon godtagbar anledning till att äta det sockriga. Det kan också vara så att man ger sig själv så dåligt samvete att man låter bli av den anledningen. Däremot tror jag inte på att man "blir mätt" av tanken, snarare så att man hjälper sig själv att låta bli, i bästa fall vill säga.

När jag läste den här artikeln insåg jag att jag har läst något liknande förut, fast då handlade det inte om godis och socker, utan om mat. Om jag inte minns fel så var det Victoria Beckham som förespråkade att "tänka sig mätt". det vore roligt att veta om hon verkligen lyckades med detta, men jag är lite tveksam till det. Speciellt med tanke på att hon enligt tidningarna varit otrogen med tv-kocken Gordon Ramsay för ett tag sedan. Stackars desperata hungriga kvinna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0