I Rymden finns inga Känslor


Om det nu skulle vara så att det inte fanns några känslor i rymden, är det därför fysiker är så intresserade av rymden? 100 % garanti på att området är helt fritt från både mänskligt liv, känslor och annat som inte kan lösas med ekvationer...

Nog om det, tänkte istället berätta lite om den senaste svenska film som jag kollat in, ovan nämnda "I Rymden finns inga Känslor". En film som jag faktiskt totaldissade först, på grund av trailern på som visats på tv, om & om igen! I den framstår nämligen Bill Skarsgårds rollfigur som helt psyko. Saken är dock den att han faktiskt spelar rollen som en pojke med Asbergers, men på något sätt övertygade inte Skarsgårds insats, i trailern! Jag är dock glad att jag valde att ge filmen en chans ändå, för jag gillade den, och passar perfekt in i det smala området inom svensk film som jag tycker bäst om. Det vill säga verklighetstroget/baserat drama.

"I Rymden finns inga känslor", möter vi Sam och hans lillebror Simon, som diagnostiserats med asbergers syndrom. Sam bor ihop med flickvännen Frida och Simon bor kvar hemma hos föräldrarna. Men Simon trivs inte riktigt hemma, och enda han lyssnar på är hans bror. Därför beslutar Sam att låta sin lillebror bo tillsammans med honom & Frida, vilket inte blir helt enkelt.

Om jag skulle beskriva den här filmen med ett ord skulle detta ord vara; Kärlek. Då menar jag inte romantisk, Hollywoodfilm-kärlek, utan den typen av kärlek som finns mellan syskon & familjemedlemmar. Att se hur bröderna ställer upp för varandra och hjälper varandra i livet är väldigt rörande att se. Uttrycket villkorslös kärlek fick helt plötsligt en djupare innebörd, samtidigt som ordet syskonkärlek dyker upp i mina tankar. Eftersom hela rullen är som en enda feel-good-upplevelse, så rekommenderar jag den varmt. Förhoppningsvis blir man inte bara glad av den, utan det bästa är om man även får en liten aha-upplevelse i stil med; "Åh, jag skulle också göra vad som helst för min bror/syster". Det fick åtminstone jag, och jag kan omöjligt komma på en enda anledning att inte ställa upp för sin egen familj! Det är det familjen är till för, att ställa upp när man behöver det som mest, i vått & torrt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0