Conviction


Det finns många människor som påstår att de skulle göra vadsomhelst för en annan människa man älskar. Det kan vara alltifrån barn, syskon, vänner eller partners. Men den stora frågan är hur mycket vi egentligen är beredda att offra för en annan person? Det är lätt att säga sådana saker, och det är även lätt att själv tro på dem. Dock vet man inte svaret förrän en sådan situation uppstår och man måste besluta hur man ska agera.

Filmen Conviction baserar sig på en sådan situation, och i det här fallet är det två syskon som har en väldigt stark relation till varandra. Under en strulig uppväxt har Kenneth och Betty-Anne varit varandras stöd och ständigt hjälpt varandra. Även som vuxna fortsätter de att finnas där för varandra, och när Kenneth hamnar i fängelse, dömd för mord, blir hans lillasyster som besatt av att hjälpa honom ut. Hon ägnar flera år att att försöka hitta ett sätt att bevisa hans oskuld, och är på gränsen till att ge upp då hon kommer på lösningen. Planen är att börja läsa juridik i hopp om att komma på hur hon kan hjälpa sin bror.

Hela den här filmen uttrycker kärlek, av den vackra och djupa sorten, och den är dessutom baserad på en sann historia. Vilket gör hela historien ännu mer fascinerande! Utan att tveka bestämmer sig Betty-Anne för att tro på sin bror ord om att han är oskyldig, och hon ägnar sedan flera år åt att försöka rädda honom. Det är ett fantastiskt exempel på äkta kärlek, och osjälviskt handlande. Det är viktigt att kämpa för det man tror på, och för det som har stor betydelse i ens liv. Det kan vara en person, men även en åsikt eller en tro.

Jag hoppas och önskar att jag också kommer att agera som Betty-Anne och ställa upp villkorslöst, om jag hamnade i en liknande situation. Att jag klarar att stå för orden "Jag gör allt för dig".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0