127 Hours


I modern tid är det populärt att titta på olika dokusåpor med fokus på överlevnad, där människor pressas till sina yttersta gränser. Det mest klassiska exemplet är Expedition Robinson, men även Big Brother känns litegrann som en sådan typ av program, men då med fokus på social överlevnad. Det som i många andra länder är människors vardag, använder vi som underhållning, vilket känns lite absurt. Svenskar svälter sig i tv på paradisöar, medan andra människor svälter minst lika mycket på en annan paradisö, med undantaget att det inte för betalt för det. De betalar istället ett högt i pris i form av sin egen hälsa eller i värsta fall med sitt liv.

Något som däremot är fascinerande och mer hoppfullt, är alla historier om människor som överlevt traumatiska upplevelser på riktigt. Boken "Miraklet i Anderna" skildrar en sådan berättelse, där ett antal människor överlevde en krasch i Anderna och efterföljande 72 dagars kamp för livet.

En annan sann historia är den som 127 Hours bygger på, en historia om en man som fastnar i en grotta, mitt ute i ingenstans. Aron är en van klättare som ofta ger sig iväg för att klättra i berg, sprickor och grottor. Men just den här dagen går något fel, och han fastnar med armen under en sten. Trots ihärdiga försök lyckas han inte rubba stenen, och filmen bygger på hans nästföljande 127 timmar i den grotta där han fastnat. Aron visar på en stark överlevnadsinstinkt och ett stort mod, som jag inte tror att alla skulle ha i en sådan påfrestande situation som han befinner sig i.

Även om historian är bra, tycker jag inte detsamma om filmen. 127 Hours är en aning seg, och det händer inte särskilt mycket. Dock gillade jag skådespelaren till Aron, han var både duktig och snygg. Men jag hade gärna sett att det hände mer i slutet eller inledningen av 127 Hours, för nu låg största fokus på mellanpartiet där det egentligen inte hände så mycket. Ändå är filmen sevärd, mestadels för att den är baserad på en riktigt händelse, vilket höjer filmen en hel del. Det gör också att jag kan förlåta bristen på action i själva filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0